Як правильно оформити діаграми та таблиці в курсовій роботі

  • 84
  • 4 хв

Щоб отримати хорошу оцінку за курсову роботу, студент має не тільки виконати її на високому рівні, але дотримуватися певних вимог до оформлення. Вони стосуються як тексту, так і візуальної частини інформації, до якої належать графіки, діаграми і таблиці.

Питання до правильності їх розміщення виникають навіть у досвідчених авторів, адже таблиця може займати не одну сторінку, бути винесеною в додатки чи залишитися в тексті. Розглянемо загальні вимоги та типові питання, які виникають у виконавців курсових робіт. 

Де треба розміщувати таблиці в курсовій роботі

Візуальну інформацію можна додавати як безпосередньо в текст, так і виносити в додатки. Якщо ви вирішили включити таблицю чи малюнок в основний зміст, то дотримуйтесь таких вимог:

  • Після таблиці має бути текст. Не можна закінчувати підрозділ таблицею чи графіком. Краще напишіть хоч один абзац із висновками. Можна прокоментувати дані, наприклад.
  • Таблицю, або графік треба ставити одразу після абзацу, в якому згадується про дані. Багато студентів робить помилку, розміщуючи наочну інформацію в кінці розділу. 
  • Розривати таблицю не бажано. Якщо технічно її можна помістити на всю сторінку, то намагайтеся поставити її на початку аркуша. Краще або залишити трохи пустих місць на попередньому листі, або доповнити текст. Якщо ж таблиця в курсовій роботі займає більше сторінки, тоді розділіть її. Але таким чином, щоб текст не переносився на нову сторінку, бо він виглядатиме розірваним. Шапку таблиці із заголовками на новій сторінці треба продублювати. Взагалі велику таблицю краще винести за межі тексту.

Якщо ви виносите візуальну інформацію у додатки, то керуйтесь такими правилами:

  • Додайте згадку про візуальну інформацію одразу після текстового пояснення даних: «Дивіться таблицю А.2 в додатку А», наприклад.
  • Номер додатків позначається великими літерами: «Додаток А», «Додаток Б».
  • Зміст таблиць має бути описаний хоча б одним реченням: «Кількісні показники…», «Приклад роботи…».
  • Якщо у вас тільки одна таблиця, не варто виносити її за межі тексту. Взагалі при виборі місця розміщення наочності керуйтеся принципом зручності сприйняття. Тобто якщо за графіками та діаграмами не буде видно тексту, то краще винести інформацію за межі основної частини. Якщо ваші таблиці маленькі, акуратні та не заважають читанню, залиште їх в основному вмісті курсової.

Як має бути підписана таблиця в курсовій роботі

Якщо ви додаєте в курсову роботу цифрову інформацію, то вона обов’язково має бути підписаною і пронумерованою. Взагалі всі малюнки, графіки, фото й таблиці в курсовій роботі мають бути підписані та пронумеровані.

Номер складається із номера розділу та порядкового номера таблиці, які розділяються між собою крапкою без пробілів. Наприклад, якщо таблиця чи діаграма розташована в першому розділі і вона є першою в документі, то слід підписати її таким чином: «Таблиця 1.1». Розмістити цей напис слід з правої сторони. Далі треба вказати назву з великої літери і вирівняти її посередині. 

Рис. 1. Оформлення таблиць в курсовій роботі, приклад

Якщо ви виносите наочність в додатки, то замість першої цифри розділу потрібно вказати відповідну літеру. Наприклад, «Таблиця В.1». 

Слід також враховувати, що не можна залишати назву на одній сторінці, а таблицю чи малюнок розміщувати на інший. Підпис має бути поряд з наочністю. 

Рис. 2. Як виглядає таблиця в курсовій роботі, розміщена в додатках

Будьте уважні!

Вимоги в різних вишах можуть відрізнятися, тож обов’язково орієнтуйтеся на зразки, які можна взяти на кафедрі. 

Як оформити діаграму в курсовій роботі

Давайте для початку подивимося, які види діаграм або графіків найчастіше використовуються у кваліфікаційних проєктах:

  • Стовпчасті діаграми — використовуються для порівняння кількісних даних між різними категоріями (напр., для обсягів продажів у різних регіонах за рік).
  • Гістограми — показують розподіл даних за групами, інтервалами (напр., для показу оцінок студентів за результатами екзамену).
  • Лінійні графіки  — використовуються для відображення динаміки змін даних у часі (напр., відстеження зміни температури протягом тижня).
  • Кругові діаграми — показують частки кожного елементу в загальній сумі (напр., відсоткове співвідношення витрат бюджету на різні категорії).
  • Точкові графіки — використовуються для визначення залежностей між двома змінними (напр., співвідношення між навчальним часом і результатами тесту).
  • Картограми — використовуються для відображення даних за географічними областями (напр., рівень безробіття в різних регіонах країни).
  • Площинні діаграми — використовуються для візуалізації змін даних у часі, з акцентом на обсяг чи масштаб. Заповнена область під лініями підкреслює величину змін між точками на графіку. Наприклад, так можна відобразити динаміку зростання кількості користувачів мобільного додатку протягом року.

Порада 1. Всі ці види діаграм можна легко створити за допомогою Excel або Google таблиці. Наприклад, нижче ви бачите, як може виглядати стовпчастий графік.

Рис. 3. Приклад стовпчастої діаграми

Для створення такого графіка потрібно ввести дані в таблицю, виділити їх та відкрити відповідне віконце на вибір.

Рис. 4. Як активувати діаграму в Excel

Рис. 5. Як активувати графіки в Google таблиці

Рис. 6. Вибір типу діаграм в Google таблиці

А отримане зображення можна просто завантажити як картину або скопіювати та вставити в документ.

Рис. 7. Як отримати зображення графіку з Google таблиці

Порада 2. Не бійтеся використовувати всі можливості інструментарію. Налаштуйте бажаний дизайн у розділі «Оформлення»:

Рис. 8. Зміна дизайну графіків в Google таблиці

Адже ви можете змінювати дизайн, колір фону, ліній чи окремих елементів у графіку.

Найчастіші помилки при оформленні таблиць в курсових роботах

  • Відсутність нумерації – таблиці та діаграми мають бути пронумеровані, щоб легко було на них посилатися в тексті.
  • Неправильний підпис – кожна наочність повинна мати назву, яка точно відображає зміст.
  • Неправильний вибір типу діаграми – наприклад, для порівняння кількісних даних часто використовують стовпчасті графіки, а для визначення відсотків — кругові.
  • Відсутність одиниць вимірювання – в таблицях та діаграмах обов’язково потрібно зазначати одиниці вимірювання (відсотки, години, метри, гривні тощо).
  • Перенасичення інформацією – надмірна кількість даних робить їх важкими для сприйняття.
  • Відсутність пояснень у тексті – потрібно коротко пояснити зміст наочної інформації безпосередньо в тексті роботи.

Неохайне форматування – невідповідний розмір шрифту, завеликі відступи або неправильне вирівнювання елементів теж сприймається негативно: таблиця в курсовій роботі має виглядати акуратно.

Висновки

Ми розглянули основні правила оформлення візуальної інформації. Використовуйте наші поради, враховуйте часті помилки і тоді жодна таблиця в курсовій роботі не викличе питань у вашого викладача. А якщо розібратися з цим самостійно вам буде важко, звертайтеся за нашою фаховою допомогою. Автори Writer Works легко впораються з найскладнішим завданням, навіть з написанням курсової роботи з нуля.


Бракує часу на виконання завдання?

Ми допоможемо