Як правильно скласти бізнес-план: практичні поради
- 465
- 2 хв
При отриманні економічної освіти студентам часто доводиться складати бізнес-плани. До речі, корисна навичка, яка потрібна для будь-якої підприємницької діяльності.
Створення бізнес-плану може знадобитися не тільки для того, щоб зробити бізнес успішним, а й для отримання кредитів, інвестицій та грантів на розвиток власної справи. Фахівці Writer Works розповідають, як правильно скласти бізнес-план, який не тільки відповідатиме вимогам вишу, а й стане корисним для інших цілей.
Навіщо потрібен бізнес-план
У виші студенти навчаються систематизувати бізнес-ідеї, оцінювати їх потенціал, ризики виходу компанії на ринок та планування кроків для втілення проєкту. Без таких розрахунків бізнес може бути приреченим. Близько 30-40 % українських підприємств закриваються протягом трьох років через відсутність стратегічного бачення і, як наслідок — нестачі капіталу для розвитку. Без достатніх коштів складно випереджати конкурентів та утримувати увагу клієнтів.
Тож знати, як правильно скласти бізнес-план, важливо для:
- розуміння, як швидко окупляться початкові вкладення;
- залучення інвестицій;
- відбудови від конкурентів;
- оцінки можливих ризиків та розробки стратегій їх уникнення;
- залучення стратегічних партнерів;
- виходу на нові ринки.
Багато хто напевно знає компанію Apple. Якось 1976 року Стів Джобс і Стів Возняк вирішили створити компанію по розробці домашніх комп’ютерів, доступних всім користувачам. Тоді комп’ютери були тільки в наукових інститутах та на окремих підприємствах. Вони були великими — могли займати добру половину приміщення. Але молоді інженери створили концепцію персонального комп’ютера і принципово нову модель взаємодії людини та машини. Тобто зробили пристрої меншими та зручнішими.
Ідея була цікавою, перший оптовий покупець дав початок її розвитку, але все ж коштів на виробничі потужності не вистачало. Тож засновники Apple вирішили залучити інвестиції. І для цього їм знадобилося показати партнерам, як і коли вони отримають вкладені гроші.
Тоді ще Стів Джобс надто не задумувався, як правильно скласти бізнес-план, він просто накидав на кількох сторінках своє бачення перспектив використання домашніх пристроїв і стратегії розвитку виробництва. Цей план був настільки чітким та ясним, що цього вистачило, щоб надалі компанія Apple стала всесвітньо відомою. А подібні історії надихають на вивчення та відтворення успішного досвіду.
Як правильно скласти бізнес-план — структура та приклади розрахунків
Студент повинен знати методики розробки стратегій та розуміти, як має виглядати структура бізнес-плану:
- Резюме проєкту — включає короткий опис бізнес-ідеї та її актуальність, місію та цілі компанії.
- Опис проєкту — визначає основні показники: стартовий капітал, прогнозований дохід і прибуток, ринок збуту.
- Аналіз ринку — опис сегментів ринку, на якому планується працювати, аналіз конкурентів з їх сильними та слабкими сторонами та опис цільової аудиторії: сегмент, потреби, чому їй потрібна саме ця продукція.
- Маркетингова стратегія — щоб правильно скласти бізнес-план, потрібно врахувати просування товарів та послуг (соцмережі, реклама, PR), канали збуту (онлайн-продажі, офлайн-точки, посередники), цінову політику: формування ціни, її доцільність та привабливість для споживачів.
- Операційний (виробничий) план — включає виробничий процес (опис постачання, виробництва або надання послуг), логістику та план розвитку: як буде змінюватися обсяг виробництва або надання послуг у разі отримання прибутків.
- Організаційний план — визначає потребу в ключових співробітниках та їхні обов’язки, організаційну схему (хто відповідає за прийняття рішень і контроль); план залучення нових фахівців.
- Фінансовий план — визначає стартові витрати, очікувані прибутки і витрати на перші 1-3 роки, точку беззбитковості (коли компанія почне генерувати прибуток), джерела фінансування (власні кошти, інвестори, кредити).
- Оцінка ризиків — визначає загрози, які можуть виникнути для бізнесу (економічні, політичні, правові, ринкові) та стратегію управління ризиками.
- Висновки — підсумки, основні рекомендації (не обов’язковий пункт).
- Додатки — можуть включати документи або додаткові наочні матеріали, які можуть бути важливими. Наприклад, можна додати схеми, діаграми доходів і витрат (пункт не є обов’язковим).
- Джерела — оскільки студенти ще вчаться розробки бізнес-планів, то список літератури в такій роботі буде виглядати органічно (пункт не обов’язковий). Наприклад, ви можете використовувати підручники з формулами розрахунків, або знайти готові дослідження й на них спиратися.
Тепер ви знаєте, як правильно скласти бізнес-план з оглядом на його структуру. Але зауважте, що залежно від теми проєкту та вимог кафедри ці пункти можуть трохи відрізнятися.
Наприклад, якщо ви навчаєтеся на факультеті менеджменту, то більша увага може приділятися стратегії управління, а якщо на економічному факультеті — формулам та розрахункам. Маркетологи ж мають продемонструвати вміння розробки стратегій просування, проведення дослідження ринку та аналізу конкурентів. Тож обов’язково запитуйте вимоги до структури та зразки у наукового керівника. Таким чином ви швидше зрозумієте, як правильно скласти бізнес-план для вашого напрямку.
Як правильно скласти бізнес-план і як його оформити
При оформленні документа слід орієнтуватися на загальні вимоги до усіх наукових робіт:
- почніть з налаштування відступів на полях — не менше 2 см, шрифту — Times New Roman, розміру — 14 кеглю, відстані між рядками — 1,5;
- додайте титульний аркуш, на якому має бути назва проєкту або бізнес-ідеї, ім’я студента, група або факультет, назва навчального закладу, місце і рік створення документа;
- зробіть перелік усіх розділів бізнес-плану із зазначенням сторінок для легкої навігації;
- дотримуйтесь загальної структури, як у класичному бізнес-плані, але з урахуванням вимог кафедри;
- використовуйте таблиці, діаграми та графіки для наочності; усі візуальні матеріали повинні бути підписані і мати порядковий номер.
Крім того
Вас можуть попросити запропонувати подання бізнес-плану у вигляді презентації, якщо ви будете його захищати. З питанням розробки презентації ви можете звернутися до нас.
Універсальні рекомендації: як правильно скласти бізнес-план
- Будьте конкретними. Уникайте загальних фраз, наводьте чіткі дані та цифри.
- Викладайте думки чітко та логічно: ваш бізнес-план повинен мати логічну структуру, щоб читач міг легко зрозуміти, як ви бачите розвиток вашої ідеї.
- Використовуйте короткі речення та абзаци: намагайтеся уникати довгих і складних речень. Принаймні чергуйте їх з короткими, щоб читач встигав зрозуміти думку автора.
- Дотримуйтесь академічного стилю. Щоб правильно скласти бізнес-план використовуйте офіційну лексику, але складні терміни, які можуть бути незрозумілі, пояснюйте.
Не забувайте про реалістичність: будьте реалістами в оцінці можливостей і фінансів.
Як правильно скласти бізнес-план — висновки
Розробка бізнес-плану — корисна навичка, яка може знадобитися не тільки в період навчання, а й під час створення власних проєктів, коли важливо розрахувати окупність вкладень.
Взагалі існує три шляхи для складання бізнес-плану:
- взяти будь-яку ідею, провести дослідження і розробити проєкт самостійно (якщо у вас достатньо досвіду і часу);
- знайти готовий шаблон і спробувати адаптувати його під задану тему, не забувши про власні розрахунки;
- замовити роботу у фахівців, які можуть скласти бізнес-план.
Останній варіант, якщо ви будете працювати з нашою компанією, відрізняється найвищою якістю. Особливо у порівнянні з використанням шаблону — такий спосіб одразу буде помітним. Тож, замовивши роботу у нас, ви можете претендувати на хорошу оцінку.
Часті запитання про те, як правильно скласти бізнес-план
— Яким має бути обсяг бізнес-плану?
Зазвичай обсяг бізнес-плану складає 15-30 сторінок. Але все залежить від складності проєкту та вимог університету.
— Чи потрібен список літератури у бізнес-плані?
Зазвичай ні, але його наявність не викликає суперечності, оскільки студент навчається. Проте краще уточнити у вашого викладача, чи є ця вимога обов’язковою на вашому факультеті, щоб ви напевно знали, як правильно скласти бізнес-план.
— Через які помилки можуть не прийняти бізнес-план? Найголовніше — слід уникати надмірно оптимістичних або песимістичних оцінок доходів, витрат і прибутковості. Неправильне або неповне розуміння цільового ринку, конкурентів та потреб споживачів — також можуть стати причинами заниження оцінки. Якщо ви не впевнені у власних силах, відчуваєте, що десь недовчили чи пропустили важливу тему, можете скористатися нашою допомогою. Ми знаємо, як правильно скласти бізнес-план, і відповідально ставимося до конфіденційності заявок. Тож ваш науковий керівник навіть не здогадається, що ви отримали нашу підтримку.